E-invoicing : Clemence Consulting Announces Its partnership with eBizCase

Clemence Consulting announces Its partnership with eBizCase to complete its end-to-end approach to modern business total monetization & address the opportunity of e-invoicing 2026 in Europe

L’automatisation de la facturation complexe, de la collecte des paiements et de la gestion des revenus est au cœur de nos services de conseil. Le partenariat avec eBizCase ajoutera de la valeur à notre offre en proposant une transition fluide vers la facturation électronique dans le cadre de notre approche de bout en bout du lead to cash.

Marc Lafond

Marc Lafond, Executive Partner Clémence Consulting

francois_landure

François Landuré, Executive Partner eBizCase

eBizCase mission is to design, implement and run EDI & eInvoicing solutions for companies to be more collaborative, sustainable and efficient. Joining our expertise in B2B+B2G flow automation to Clemence Billing, Cash and Revenue management Stream forms a strategic value proposition for customer-oriented companies

Associer notre expertise en automatisation des flux B2B+B2G à la gestion de la facturation, des encaissements et des revenus de Clemence constitue une proposition de valeur stratégique pour les entreprises orientées client.

E-invoicing: a constraint or an opportunity?

European countries impose the move to electronic invoicing. Each country is deciding on the solution and roadmap. In France it will be mandatory by 2026 for large companies and 2027 for the others. This includes the choice and integration of the Partner Dematerialization Platform (PDP) versus Dematerialization Operator (OD) in the IT plan.

Opportunity

  • Simplify and Automate
  • Manage by exception in a collaborative way with customers and suppliers.

Constraint

  • 100% B2B, both e-invoicing and e-reporting
  • B2C uniquement pour la facturation d’importation et d’exportation
  • Changes in Billing engines (usage, master data…)
  • EDI Flow and Operator.

E2E approach: Invoicing consulting offer

DIAGNOSTIC : DISCOVERY

1. Flow Mapping

S’applique aux factures des clients et/ou des fournisseurs

Workshops with business departments: Procurement, Sales and Invoicing Operations, Finance Cash Collection and Treasury and IT. 

  • Business and IT Requirements
  • Artefacts
  • Processus Swim lanes
  • Cas d’utilisation
2. Data fit/gap

S’applique aux factures des clients et/ou des fournisseurs

Les artefacts existants et les entretiens avec les responsables informatiques (ERP, moteur de facturation spécifique comme Zuora,…) permettront de réaliser une analyse des écarts et d’identifier les lacunes

  • Écart d’adéquation des données en fonction de la liste des champs obligatoires et des champs obligatoires de l’entreprise
3. Opportunities, benefits and risks

From steps 1 and 2 deliverables + a specific workshop with CIO are provided

  • A risk and opportunities/benefits analysis
  • A roadmap
  • SWOT
  • Business cases
  • Roadmap
  • Cas d’utilisation

DIAGNOSTIC : FLOWS ARCHITECTURE

Architecture

Public Portal, Enterprise Service Bus, Operators

Un ensemble de diagrammes de flux est produit selon quelques ateliers en collaboration avec l’architecte informatique, l’équipe d’intégration, les responsables des plateformes ESB et ERP/facturation.

  • Flows diagram
  • Architecture including PPF, PDP/OD, Solutions ESB
Solutions panel

In that step are presented a list of certified operators’ potential candidates and criteria / specialization

PDP/OD Operators list and multi-criteria ranking: segment, functional coverage, geographical coverage,…

PROJECT PHASE

  • Requirements specifications (RFP)
  • Operators Selection (PDP/OD)
  • Contractualization
  • Roadmap

Success story

1.Schneider Electric
(e-invoicing FR)

EXPECTATIONS

Implement e-invoicing for 25 subsidiaries and 6 ERPs.

CHALLENGES

Qualifiez tous les cas d’utilisation (factures, taxes) et ERP, intégrez le modèle de facturation électronique dans les plans ERP et P2P mondiaux.

RESULT

Pilot solution launched with a major client.

STEPS

  • Cartographie des flux de prospects et analyse de l’adéquation/des écarts des données.
  • Concevoir l’architecture et les spécifications de la facturation électronique.
  • Develop XML specifications for status messages.
  • Assist in operator selection and create evaluation grids.
  • Conduct master data workshops (new fields).
  • Analyze specific cases (self-invoices, credit notes).
  • Benchmark P2P platforms (PDP vs OD).
  • Valider les listes restreintes d’opérateurs.

DELIVERABLES

  • Cartographie de l’adéquation/des écarts des flux et des données.
  • Qualification des cas d’utilisation et des types de factures.
  • Presentations and support materials for steering committee.
  • E-invoicing specifications.
  • Plan d’évolution des solutions P2P/eProcurement.
  • Schéma d’architecture des flux (facturation électronique, reporting électronique, messages d’état sur ERP, PDP, PPF, OD).
  • Comparative tables/schematics of operator offerings.

2.Schneider Electric
(SAF-T Portugal)

EXPECTATIONS

Émettre des factures Zuora pour SE au Portugal dans le cadre d’un projet SE global.

CHALLENGES

Comply with local billing standards and SAF-T reporting regulations.

RESULT

Validated End-to-end billing solution

DELIVERABLES

  • Zuora audit, Zuora compliance plan
  • e-invoicing specification document for Portugal
  • Operator sourcing
  • Consultation management
  • Project management (Zuora & Edicom teams)
  • Plan de test (tests unitaires, tests d’intégration)

AVANTAGES CLIENTS

  • Zuora certification, EDI / e-invoicing operators
  • Optimal provider selected (quality, price, deliverability, sustainability)
  • Project delivered on time and within budget, with the expected quality
  • Bénéfices de l’engagement de l’opérateur dans d’autres pays (Italie)

3.L’Oréal
EDI outsourcing

EXPECTATIONS

Valider la solution de dématérialisation des factures d’OpenText (AIC*) pour L’Oréal en France.

CHALLENGES

Assurez-vous que OpenText AIC répond aux critères de L’Oréal et est conforme à la réglementation française (AIC ne faisant pas explicitement référence aux normes françaises)

RESULT

Solution validée par l’équipe eBusiness et la direction informatique de L’Oréal.

STEPS

  • Bilan des workflows existants chez L’Oréal
  • Étudier les fonctionnalités d’OpenText AIC
  • Summarize French e-invoicing regulations (289 bis, Reliable Audit Trail).
  • Present to legal and tax departments.
  • Conduct workshops and provide summaries.

AVANTAGES CLIENTS

  • Possibilité d’externaliser tous les flux EDI vers un opérateur multi-pays, standardisant les opérations EDI/comptables à travers l’Europe.

4.Oskab
P2P / Supplier Invoices

EXPECTATIONS

Éliminez l’impression des factures fournisseurs, implémentez l’OCR pour les factures PDF, l’archivage électronique et le rapprochement automatique. Gérez les exceptions de manière collaborative.

CHALLENGES

Find a comprehensive P2P solution with ERP integration (Odoo), Step-by-step approach, Web services integration and Coherent IT architecture and processes

STEPS

  • Animer des ateliers d’affaires
  • Design workflow architecture (ERP, Operators, Suppliers)
  • Créer des spécifications et des grilles d’évaluation
  • Research solutions and partner sourcing
  • Manage consultation and evaluate candidates

AVANTAGES CLIENTS

  • Flow and data fit/gap mapping
  • Cartographie des cas d’utilisation et des types de factures
  • Model accounting processes
  • Comparative table of candidate operators
  • Select operators with optimal performance/price and a flexible, scalable project approach

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Marc Lafond – 06 51 25 82 47 – marc.lafond@clcg.fr

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